In september 2019 ben ik door enkele collega's gestrikt voor het volgen van een opleiding tot drone piloot. Vanuit onze werkgever was een persoonlijk budget beschikbaar waarvoor ik geen bestemming had. Enthousiast zijn we aan de slag gegaan onder de bezielende leiding van ervaren drone instructeurs waar de fijne kneepjes leerde van de luchtvaartwetgeving, hoe vliegtuigen in elkaar zaten en hoe zij zich voortstuwen. Codes lezen die door de Lucht Verkeersleiding Nederland werden uitgegeven voor verschillende vliegvelden, koersen uitzetten en natuurlijk het besturen van verschillende drones op het voormalige vliegveld van Valkenburg. Het examen bestond uit een zeer pittig theorie en praktijkexamen. Tijdens het praktijkexamen stond er een pittige wind waarbij de drone bijna buiten het zicht uit de Atti-mode(1) werd gehaald, door de geweldige begeleiding lukt het de drone naar mij toe te halen en veilig aan de grond te zetten.
In Juni 2020 startte ik met de vervolgopleiding "Drone Expert" tevens aan de Drone Flight Academy, dit maal op vliegveld Soesterberg in één van de voormalige schuilhutten voor F16's. De toepassingen met drones zijn enorm en ik leerde welke payloads beschikbaar zijn waarmee uiteenlopende onderwerpen kunnen worden geïnspecteerd, fotogrammetrie, Multi spectraal, metingen verrichten etc. Ook hier in de praktijk inspecties uitgevoerd me het vliegen bij bruggen, hoogspanningsmasten, zonnepanelen met verschillende drones.
Voor beide opleidingen heb ik de papieren behaald en inmiddels naast mijn huidige werk een klein bedrijfje opgestart "Drone Flight Noord Holland".
(1) (Atti is afgeleid van het Engelse woord Attitude, ofwel ‘stand’. In Atti Mode zal je drone geen gebruik maken van GPS voor de locatiebepaling. Het toestel zal wel gebruik maken van de ingebouwde barometer, om zijn hoogte te behouden. Dat wil zeggen dat het toestel af zal drijven als het waait, je moet de besturing van je drone dus goed in de vingers hebben als je in Atti Mode wilt vliegen)
Reactie plaatsen
Reacties